Enter your email address below and subscribe to our newsletter

​آیا آیدکس۲۰۲۴ در “هایتک” به اهداف خود رسید؟

پس از ۳ روز، حرارتِ همایش بین المللی در کرمان فرو نشست و از این پس باید شاهد تنور داغ نقدها پیرامون این رخداد باشیم.

صدای زرند – محمد اسلامی: این رویداد را اگر به دو بخشِ پیش و پَس از آن تقسیم کنیم به دو مولفه ی “هدف و نتیجه”می رسیم. بخش اول که بتازگی پایان پذیرفت و بخش دوم نیازمند گذرِ زمان است اکنون می توان بخش اول رویداد که چرائی و دلیل برگزاری چنین رویدادی بود را بررسی کنیم.

معتقدم که اتاق بازرگانی به منزله ی قلب اقتصادی، دارای وظایفی فراتر از ارائه ی آمار و ارقام است.

اینکه سالانه چه مقدار در جذب سرمایه گزاری ها موفق عمل کرده، یا عقربه ی ترازوی صادرات استان رو چه عددی ایستاده،

و یا میزانِ واردات، چه اندازه از بازار کسب و کار را اشغال نموده است تنها بخشی از مولفه های بررسی عملکرد اتاق بازرگانی خواهد بود.

اگر بپذریم که تمام داد و ستدهای کلان از کانال این اتاق رتق و فتق می شود می توان نتیجه گیری کرد که اگر ساختار یک اتاق در مسیرِ روشهای پوسیده و اسیرِ تصمیمات پر ابهام شود قلب اقتصاد از طپش بازخواهد ماند و سکته ای مرگبار در کالبدِ اقتصاد یک منطقه رخ می دهدو در نتیجه نظام کسب و کارها از هم گسیخته و موج آن تا پائین ترین لایه های جامعه را نیز درگیر و باعث نارضایتی و ناامیدی مردم می شود.شاید بی دلیل نیست که در سلسله جنگهای نوین استکبار بر علیه ی کشورمان بحثِ فلج کردن اقتصاد از اهمیت بالائی قرار دارد در اینصورت موجی از یاس و ناامیدی و نارضایتی ایجاد و با این حربه برای فروپاشی ایران اسلامی برنامه ریزی کند. بنابراین موضوع اقتصاد در هر حکومتی از اهمیتِ بالایی برخوردار است.

در چنین شرایطی و در حالی که انقلاب ما روز به روز به اهداف مقدس خود نزدیکتر می شود فشار تحریم های ظالمانه ی جبهه ی ظلم به رهبری آمریکا نیز بیشتر می شود لذا آحاد جامعه باید در این جهاد بصورت جدی شرکت کنند تا تنها پیچِ باقیمانده ی این مسیر چهل و پنج ساله طی و نظام مقدس مان به سرمنزل مقصود برسد. (ان مع العسر یسرا). رهبر معظم انقلاب اسلامی ایران سالهاست که بر روی رشد و رونق و شکوفائی اقتصادی در کشور با تکیه بر توانائی های بومی، هم از نظر مادی و هم از منظر انسانی توصیه های پی در پی فرموده اند.

برای صعود به قله ی اقتصادی در کشور به نقشه ی راهی دقیق و کاربردی نیاز است که خوشبختانه طی سال‌های اخیر با پیامهای الهام بخش و روشنِ امام خامنه ای مدظله العالی ترسیم شده است و چنانچه بخوبی اجرا شود ایران بعنوان قدرتِ نوظهور اقتصادی بر جهان آقائی خواهد کرد.عملیاتی کردن منویات رهبر عالیقدرمان نیاز به تلاش و کوشش و بصیرت دارد تا پرچم نشاط و امید در کشور باهتزاز درآید.

یکی از پایه های اقتصاد برتر، موضوع “سرمایه گزاری” و جذب سرمایه ها برای کسب قدرت اقتصادی است که نتیجه ی آن مستقیما وارد زندگی هر شهروند ایرانی می شود.

تشویق و ترغیب سرمایه گزاران خارجی موضوعی است که باید با ظرافت و خلاقیت صورت پذیرد و البته فراموش هم نکنیم که حل مشکلات صرفا با نشستن و چشم امید به بیرون دوختن هرگز نتیجه نداده و نخواهد داد اما استفاده از سرمایه های خارجی بشرط آنکه وابستگی ایجاد نکند به ساختن اقتصادی قوی کمک خواهدکرد.

“استان کرمان بهشت سرمایه گزاری است” کلیدواژه‌ ای که استاندار کرمان در این همایش بر آن تاکید کرد.حضور نمایندگان و سفیرانی از ۱۶ کشور جهان یک اتفاق مهم و نادر در کرمان بود تا میهمانان، ظرفیت ها را بشناسند و چنانچه از سوی اکیپِ حاضر در نمایشگاه بخوبی پرزنت شده باشند می توان هم شاهد مشارکت سرمایه گزاران خارجی و هم بازاریابی محصولات استان باشیم.

پس از حادثه ی تروریستی و ددمنشانه ی دشمنان این‌ ملت‌ در گلزار شهدای کرمان انتظار می رفت که جریان منفور اپوزیسیون با همراهی رسانه های معاند ضمن موج سواری روی این حادثه، بدنبال کرمان هراسی و ناامن نشان دادنِ کرمان باشند و با تبلیغات منفی جلوی رونق اقتصادی را در این استان زرخیز بگیرند البته در همین دوران ناخواسته فیلمی با بی سلیقگی هر چه تمامتر( سریال نون خ) چهره ای زشت از استان ساخت .گرچه این فیلم با اعتراضاتی روبرو شد ولی اصلا کافی نبود لذا ضرورت داشت در مقابل حرکتِ ضدفرهنگی ، تولیدمحتوای فرهنگی و اثرگذار صورت پذیرد.

با اشاره به این دو موضوع، بنظر می رسد، اتاق بازرگانی کرمان تلاش کرد تا درقالب یک همایش بزرگ با دعوت از سرمایه گزاران بزرگ داخلی و سفرای ۱۶ کشور خط بطلانی بر این ادعاهای پوچ‌ بکشد.اقدام اتاق بازرگانی از آن جهت اهمیت داشت که توامان هم در عرصه ی سیاسی و هم در بُعد اقتصادی بدنبال اهداف خود می گشت.اکنون این سوال مطرح است که برای بخش دوم این همایش که نتیجه گرائی هست چه اقداماتی باید پیگیری شود با این حساب هر چند این همایش تا اینجای کار عملکرد خوبی داشته است اما نمره نهائی را باید پس از رصد بخش دوم داد.

منبع :   ​Read More

به اشتراک بگذارید

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

قبل از همه در جریان اخبار قرار بگیرید