Enter your email address below and subscribe to our newsletter

​بیش از نیمی از اراضی کشاورزی استان کرمان سنددار شد

مدیرکل ثبت‌اسناد و املاک استان کرمان با اشاره به صدور اسناد مالکیت ۲۵۵ هزار هکتار از اراضی با کاربری زراعی، از هویت‌بخشی به بیش از نیمی از اراضی کشاورزی استان خبر داد.

به گزارش کرمان‌نو به نقل از روابط‌عمومی اداره کل ثبت‌اسناد و املاک استان کرمان، صبح امروز سید مهدی هاشمی با حضور در برنامه زنده رادیویی میکروفون صبح گفت: در راستای تحقق شعار سال، حدنگاری اراضی کشاورزی که نقش ویژه‌ای در رشد تولیدات کشاورزی و ارتقای امنیت غذایی ایفا می‌کند در دستور کار جدی قرار گرفته است.

مدیرکل ثبت‌اسناد و املاک استان کرمان افزود: در پرتو تلاش شبانه‌روزی کارکنان ثبت استان، از مجموع ۵۰۳ هزار هکتار اراضی کشاورزی واقع در محدوده مستثنیات قانونی، برای ۲۵۵ هزار هکتار سند مالکیت تک‌برگ صادر شده است که بیانگر تحقق ۵۱ درصدی حدنگاری زراعی استان کرمان است.

عضو شورای قضایی استان کرمان با اشاره به تصویب نهایی قانون الزام به ثبت رسمی معاملات اموال غیرمنقول اظهار داشت: در این قانون، یک‌ساله پس از راه‌اندازی سامانه ساماندهی اسناد عادی، هرگونه نقل‌وانتقال اموال غیرمنقول اعم از عین و منفعت بیش از دو سال، بایستی به ثبت برسد.

او ادامه داد: اشخاص دو سال فرصت خواهند داشت مستندات یا ادعاهای خود را نسبت به اموال غیرمنقول در سامانه مزبور بارگذاری نمایند و در غیر این صورت اسناد عادی تنظیمی در مقابل اشخاص ثالث دارنده سند رسمی، غیرقابل‌استناد است.

هاشمی اضافه کرد: این قانون، موانع حدنگاری را مرتفع کرده است و علاوه بر الزام مالکین اراضی و املاک به اخذ سند مالکیت، با خارج‌کردن صدور اسناد مالکیت اولیه از شمول حدنصاب‌های موضوع ماده ۲ قانون جلوگیری از خردشدن اراضی کشاورزی، امکان صدور اسناد مالکیت مفروزی برای کلیه اراضی کشاورزی با هر میزان مساحت را فراهم و رعایت حدنصاب را محدود به افراز و تفکیک اسناد کشاورزی نموده است.

مدیرکل ثبت‌اسناد و املاک استان همچنین تصریح کرد: ارائه خدمات به اسناد مالکیت دفترچه‌ای منوط به تعویض به اسناد تک‌برگ است و باتوجه‌به اینکه در استان کرمان قریب به ۱۸۰ هزار جلد سند دفترچه‌ای باقی‌مانده است، ضرورت دارد دارندگان این اسناد دراسرع‌وقت جهت تعویض اسناد اقدام کنند تا بتوانند از خدمات بانک‌ها، ادارات دولتی و نهادهای عمومی بهره‌مند شوند.

او در پایان افزود: با اختصاص اعتبارات، تا کنون برای منازل مسکونی ۲۹۰ روستا و ۴۰ شهر استان کرمان تهیه نقشه صورت‌گرفته و در بانک اطلاعاتی ادارات ثبت‌اسناد و املاک موجود است که تبدیل اسناد دفترچه‌ای را سرعت بخشیده و در مواردی که نقشه در بانک موجود باشد، این فرایند ظرف یک روز کاری صورت می‌گیرد.

منبع :   ​Read More

به اشتراک بگذارید
فاطمه آقاملایی
فاطمه آقاملایی
مقاله‌ها: 28433

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

قبل از همه در جریان اخبار قرار بگیرید