Enter your email address below and subscribe to our newsletter

تعیین مهلت سه‌ماهه برای رفع نقطه حادثه‌خیز دهبکری

کرمان‌نو- رئیس دادگستری شهرستان بم از تعیین مهلت سه‌ماهه برای رفع نقطه حادثه‌خیز از تونل اسفند به سمت دهبکری خبر داد و گفت: در راستای احیای حقوق عامه و پیگیری مطالبات مردمی درصورتی‌که بعد از سه ماه این نقطه حادثه‌خیز برطرف نشود اعلام‌جرم و ترک فعل مسئولان مربوط را اعلام می‌کنیم.

[#item_full_content] 

به گزارش کرمان‌نو، سلمان اعظمی ساردو در جلسه پیشگیری از وقوع جرم که با موضوع رفع نقاط حادثه‌خیز در محور مواصلاتی بم – جیرفت که در محل دهبکری برگزار شد افزود: یکی از وظایف قوه قضائیه پیشگیری از وقوع جرم است، شورای پیشگیری از وقوع جرم مصوباتی را دارد که در حکم قانون هستند و برای هر موضوع مدت زمانی تعیین و در شورای پیشگیری مطرح می‌شود .

او اظهارداشت: در شهرستان بم چند نقطه حادثه‌خیز وجود دارد که یکی از آن‌ها پل اسفند به‌طرف دهبکری است که لازم است هر چه سریع‌تر بودجه آن مشخص و در اولویت قرار گیرد.

 او می‌گوید نقاط حادثه‌خیز جان انسان است و برای ما مهم و اولویت جان انسان‌ها است.

رئیس دادگستری شهرستان بم ادامه‌داد: نقطه حادثه‌خیز دیگر که قبلاً دو ماه برای رفع آن در نظر گرفته شده بود پل تقاطع غیرهمسطح بم دهبکری است که دادستان بم به‌صورت حضوری از پل بازدید به عمل آوردند و خوشبختانه اقداماتی انجام شده است .

اعظمی ساردو عنوان‌کرد: ۱۸ سال از شروع پروژه پل تقاطع غیرهمسطح می‌گذرد که این پروژه متعلق به اداره کل راهداری است و باید تا پایان مهلت دوماهه این پروژه به پایان برسد.

او خاطرنشان‌کرد: نقطه حادثه‌خیز دیگر در منطقه خواجه عسکر و بیدران است که با وجود جاده بین‌المللی از وسط روستاهای تهرود و بیداران و خواجه عسکر می‌گذرد و همین امر باعث حادثه‌خیز بودن جاده شده است .

به گفته او بهتر است راهداری با ایجاد کمربندی در جهت رفع این نقاط حادثه‌خیز اقدامات لازم را انجام دهد.

رئیس دادگستری بم تاکیدکرد: در قسمتی از جاده‌ها دیده شده برای زیبای شهر، پل‌ها را حذف و پر می‌کنند که باید این پل‌ها خالی شده و حریم آن‌ها مشخص و سنگ‌چینی شود .

اعظمی ساردو خطاب به مدیرکل راه و شهرسازی استان کرمان گفت: اگر بودجه ندارید قرارداد را فسخ کنید تا پیمانکار طلبکار نشود نه اینکه دو سال پروژه را به دلیل نبود اعتبارات نگه دارید زیرا بدهی پیمانکار باید بروز پرداخت شود.

 او توضیح‌داد: ما از وظیفه ذاتی خود کوتاه نمی‌آییم و علت کوتاهی در انجام پروژه‌ها را بررسی خواهیم کرد؛ زیرا اداره کل راه و شهرسازی نبود اعتبار را دلیل طولانی‌شدن پروژه می‌داند درصورتی‌که اگر بودجه نیست چرا قرارداد با پیمانکار منعقد می‌گردد؟!

 کم‌کاری مسئولان علت اصلی تأخیر در پروژه‌ها است

در ادامه دادستان بم نیز گفت: علت اصلی تأخیر در تکمیل پروژه‌ها کم‌کاری مسئولان است، به طور مثال در پروژه تونل اسفند به دهبکری قرارداد یک سال و نیم منقضی شده؛ اما هیچ کاری انجام نشده است .

بهنام جعفری‌زاده افزود: در حوزه شهرستان بم بیشترین ورودی پرونده‌ها مربوط به تصادفات هستند؛ زیرا متأسفانه جاده‌ها متناسب به ظرفیت بار ترافیکی توسعه داده نشده‌اند.

او می‌گوید در مدت دو سال گذشته ۵۷ نفر و در ۶ ماه گذشته چهار نفر جان خود را در این محور ازدست‌داده‌اند و عملاً کاری انجام نشده است .

دادستان شهرستان بم ضمن گلایه از حافظی سرپرست اداره کل راه و شهرسازی استان کرمان افزود: برای حل مشکل راهکار ارائه دهند وگرنه اینکه بگویند اعتبار و بودجه نداریم از همان کرمان هم می‌توانستید بگویید و نیاز به حضور در شهرستان و برگزاری جلسه نبود.

تاکنون ۳۰ درصد اعتبارات راه و شهرسازی استان جذب نشده است

او تصریح‌کرد: بر اساس آماری که داده شد، ۷۰۴ میلیارد تومان اعتبارات اداره کل راه و شهرسازی استان بوده و تاکنون مبلغ ۲۴۸ میلیارد تومان یعنی حدود ۳۰ درصد اعتبارات جذب نشده است.

او بیان‌کرد: اگر نقاط حادثه‌خیز دهبکری و دوبانده کردن مسیر تعیین تکلیف نشود طبق مصوبه شورای ترافیک جلوی تردد وسایل نقلیه سنگین را می‌گیریم و مسئولیت آن به عهده سازمانی است که وظیفه خود را انجام نداده است.

دادستان بم افزود: مدیرکل راهداری استان کرمان باید شخصاً در این جلسه حضور به عمل می‌آورد؛ اما معاون خود را فرستاده است .

به گفته او مدیرکل راهداری در دفتر من قول داد روشنایی سه‌راه کافه قدس انجام شود و باید جواب بدهد.

او گفت: اعتبارات مصوب شده اگر برگشت بخورد و استفاده نشود ما برخورد می‌کنیم.

بخش دهبکری اولویت ما در حوزه راه است

محمدبرزنگ، فرماندار بم نیز در این جلسه گفت: اولویت اصلی ما در حوزه راه و شهرسازی بخش دهبکری یعنی از پل اسفند تا دهبکری است.

او افزود: اگر نیاز باشد اعتبار ادامه کار کافه قدس جابه‌جا شود و به این مکان بیاید مشکلی نیست، زیرا کافه قدس اولویت دوم ما است.

تمام طرح‌ها در بم زمان‌بر شده‌اند

او اظهارداشت: این پروژه از سال ۱۴۰۰ شروع شده و هنوز بلاتکلیف مانده است متأسفانه تمام طرح‌ها در بم زمان‌بر شده است که اداره کل استان نبود اعتبار را دلیل این تأخیر اعلام می‌کند.

فرماندار بم عنوان‌کرد: مسیر دهبکری جزو حساس‌ترین و خطرناک‌ترین محورهای شهرستان بم است و در این پروژه ۴۷ پل باید بتن‌ریزی و بهسازی می‌شد که تنها ۱۴ پل عملیاتی شده و مدت قرارداد پروژه هم تمام شده است.

برزنگ همچنین به مشکل روستای سروستان اشاره و خاطرنشان‌کرد: راه‌آهن در روستای سروستان ریل را اجرا کرده؛ اما راهی برای تردد مردم این روستا رد نکرده است .

او می‌گوید تنها یک پل آبراهه برای تردد است که چهار کیلومتر مسیر را طولانی کرده و تنها یک ماشین می‌تواند عبور کند آن هم اگر بارندگی نباشد .

اعتبارات سال ۱۴۰۲ هنوز ابلاغ نشده‌اند

در ادامه سرپرست اداره کل راه و شهرسازی استان کرمان با اشاره به اینکه ۳۶ میلیارد تومان بدهی راه و شهرسازی به پیمانکاران است می‌گوید اعتبارات سال ۱۴۰۲ تاکنون ابلاغ نشده و در صورت ابلاغ اعتبارات، مبلغ ۵۰ میلیارد تومان برای دو اداره کل راه و شهرسازی جنوب و شمال استان کرمان در نظر گرفته شده است.

رضا حافظی بیان‌کرد: اعتبارات در قالب دو اداره کل راه و شهرسازی جنوب و راه و شهرسازی شمال استان به نسبت ۶۰ به ۴۰ تخصیص داده می‌شود .

او افزود: پروژه دهبکری در قالب بهسازی جاده بم به جیرفت است که از محل اعتبارات ملی استفاده می‌کند و جزو پروژه‌های شرکت ساخت و توسعه زیربنای حمل‌ونقل کشور است.

حوزه صنایع هیچ اعتباری برای حوزه راه اختصاص نداده است

سرپرست اداره کل راه و شهرسازی استان کرمان اظهارداشت: ۳۸ درصد اعتبارات حوزه راه در حوزه صنایع و معادن است که در سفر ریاست‌جمهوری به استان کرمان مبلغ هفت هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان تصویب اعتبار شد.

به گفته او از این مبلغ دو هزار و ۸۳۰ میلیارد تومان آن در حوزه صنایع و معادن بوده که در طول گذشت یک سال و نیم از سفر ریاست‌جمهوری حتی یک ریال هم صنایع و معادن برای حوزه راه‌ها تخصیص اعتبار نکرده است.

حافظی تصریح کرد: پیمانکار پروژه ابنیه‌سازی پل‌های مسیر دهبکری از فردا با جابه‌جایی اعتبار پروژه کافه قدس با سرعت بیشتری به کار خود ادامه خواهد داد.

شرایط کوهستانی بودن منطقه در طولانی‌شدن پروژه بی‌تأثیر نبوده است

او عنوان‌کرد: پروژه‌های جنوب استان شروع عملیات اجرایی آن‌ها مربوط به ۱۵ سال قبل است؛ اما آنچه در حوزه شمال استان شروع شده سابقه دوساله دارد .

به گفته او پروژه دهبکری به سمت تونل در قالب احداث ابنیه فنی است که در سال ۱۴۰۰ قرارداد آن بسته شد و اکنون یک سال و شش ماه از مدت قرارداد گذشته و قسمت‌هایی از آن انجام شده است.

سرپرست اداره کل راه و شهرسازی استان کرمان توضیح داد: به‌واسطه شرایط کوهستانی منطقه و سردی هوا، انجام عملیات ابنیه فنی و آسفالت در بازه زمانی چهارماهه امکان‌پذیر نیست .

حافظی اضافه‌کرد: اعتبار این پروژه در سال ۱۴۰۱ حدود ۲۲ میلیارد تومان بوده که تاکنون تمام اعتبار هزینه شده است

 

به اشتراک بگذارید
سها خدیشی - خبرنگار
سها خدیشی - خبرنگار
مقاله‌ها: 25409

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

قبل از همه در جریان اخبار قرار بگیرید