Enter your email address below and subscribe to our newsletter

​داستان دامنه دار تخصیص سهمیه سوخت/ اعتصاب کامیون داران ادامه دارد

اعتصاب کامیون داران در برخی شهرهای ایران از هفته های گذشته در جریان است. کاهش سهمیه سوخت کامیون داران و افزایش هزینه های آنها از عوامل مهم اعتصاب گزارش شده است.

به دیگران هم بگویید

به گزارش صدای زرند به نقل از تجارت‌نیوز، کامیون داران طی هفته های گذشته در استان های فارس، تهران، اصفهان، سیستان و بلوچستان، هرمزگان، ایلام و خراسان رضویدست به اعتصاب زده اند. گفته شده در صورت ادامه اعتصاب کامیون داران، فرایند بارگیری برخی صنایع و ساخت وسازها ممکن است دچار مشکل شود.

طی سال هایگذشته نیز گزارش شده بود با اعتصاب کامیون داران، قیمت برخی اقلام بالا رفته و بارگیری صنایع با مشکل مواجه شده بود. طبق بررسی های انجام شده، بیشتر اعتصاب ها از سوی رانندگان کامیون کمپرسی انجام شده است.

گفته می شود سه مشکل اصلی و اساسی رانندگان که درخواست رسیدگی به آن را از طریق مدیران و مسئولان مربوطه دارند به شرح زیر است:

میزان سوخت ناوگان کامیون داران، مصرف سوخت ماهانه آنها را تامین نمی کند. در برخی موارد گفته شده برخی از کامیون ها، همین سهمیه اندک سوخت را هم به درستی دریافت نمی کنند.
بعضی از رانندگان به دلیل به حد نصاب نرسیدن بارنامه، برای تمدید بیمه و کارت هوشمند دچار مشکل شده اند.
افزایش هزینه قطعات و لوازم یدکی مصرفی از قبیل لاستیک تناسبی با نرخ کرایه ها نداشته و تامین هزینه ها را با مشکل مواجه کرده است.

بر اساس گزارش های منتشر شده، سهمیه سوخت خودروهای سنگین در سیستان و بلوچستان کاهش چشمگیری داشته است و سهمیه کامیون داران کفاف یک هفته را هم نمی دهد. به گفته کامیون دارانِ حمل گندم ایرانشهر، سه ماه است که فقط مقدار محدودی از سوخت کامیون ها شارژ شده است و این افزایش سوخت کفاف نیاز مصرفی آنها را نمی دهد. آنها در اعتراض به کاهش سهمیه سوخت، بار گندم را تخلیه نکرده و دست به اعتصاب زده اند.

گفته می شود اعتصاب کامیون داران منطقه ای بوده و سراسری نشده است. اکثر اعتراضات به دلیل هزینه های سنگین و از طرف دیگر درآمد پایین انجام شده و کامیون داران به اختلاف هزینه و درآمدشان اعتراض دارند.

شایان ذکر است طبق پیگیری های تجارت‌نیوز، بسیاری از شرکت های حمل و نقل شیرازموضوع اعتصاب را انکار کرده اند. اما بنا بر پیگیری های صورت گرفته موضوع اعتصاب کامیون داران در سیستان و بلوچستان تایید شده است.

به گفته منابع آگاه، علت اصلی اعتصاب، مشکل کمبود سوخت است. سهمیه سوخت فقط مصرف ۲۰ روز کامیون داران را پوشش می دهد و آنهامجبورند ۱۰ روز باقی ماندهماه را در خانه بمانند تا سهمیه گازوئیل شان شارژ شود.

همچنین کرایه های کامیون داران نسبت به هزینه های استهلاک بسیار پایین عنوان شده است. گفته شده بیشتر مبلغ کرایه حمل بار ماشین های سنگین به هزینه های سوخت و استهلاک این ماشین هااختصاص پیدا کرده است. تاکنون نیز هیچ بهبودی در وضعیت سوخت کامیون داران گزارش نشده است.

سهمیه سوخت؛ علت اعتصاب کامیون داران

سید جلال موسوی، نایب رئیس کانون انجمن های صنفی کامیون داران کشور، درباره اعتراض برخی از کامیون داران اعلام کرد: اعتراض اخیر کامیون داران محدود و خودجوش بوده و اطلاعی از جزئیات آن ندارم. اقدام هماهنگ با صنف و تشکیلات نبوده است اما آنچه مشخص بودهاینکه منشاء اصلی این اعتراضات و نارضایتی ها موضوع سوخت است.

اودرباره تورم زا بودن افزایش دستمزدها و افزایش کرایه حمل اذعان کرد: مگر افزایش جزیی کرایه حمل بار و دستمزد راننده چقدر روی تورم تاثیر می گذارد؟ آن عامل مهم و موثر در افزایش نرخ تورم، نرخ دلار است که همواره در حال افزایش بوده نه افزایش جزئی دستمزد راننده کامیون.

موسوی با اشاره به افزایش هزینه های رانندگان ادامه داد: اردیبهشت سال گذشته یک جفت لاستیک را ۲۴ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان می خریدیم اما در همان سال گذشته در اسفندماه قیمت همین لاستیک به ۳۲ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان رسید، این در حالی است که نرخ کرایه نه تنها افزایش پیدا نکرد بلکه با کاهش بار کمتر هم شد.

او با بیان اینکه از همان دو سال گذشته که پایه سوخت ۲۰۰۰ لیتر را قطع کردنداعتراض و گلایه های رانندگان شروع شدگفت: با قطع پایه سوخت، میزان ارائه سوخت را پیمایش و اعلام کردند اما تردد پرت رانندگان را محاسبه نکردند. برای مثال در مسیر حمل بار اراک-تهران در سمنان بارگیری می شود اما سمنان در بارنامه ثبت نمی شود و آن مسیر برای راننده محاسبه نمی شود و این میزان سوخت در پیمایش نمی آید.

منبع :   ​Read More

به اشتراک بگذارید

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

قبل از همه در جریان اخبار قرار بگیرید