Enter your email address below and subscribe to our newsletter

​خانه خشتی گزارش میدهد؛عنصر سلنیوم جریان ساز یک تحول در صنعت مس

مدیرعامل یک شرکت دانش بنیان در رفسنجان معتقد است سلنیوم عنصری مزاحم در مس آندی است که برای جداسازی طلا و نقره از لجن مس ( کنستانتره فلزات گرانبها) باید این عنصر  را از لجن جدا کرد و عملا یک مزاحم  در پالایشگاه و حوزه ریخته گری مجتمع مس سرچشمه به شمار می رود؛ البته پژوهش های دانشگاهی این مدیرعامل جوان و نخبه، نتیجه داده که از این عنصر به دست آمده می توان در صنعت شیشه سازی و تهیه مکمل های خوراک دام استفاده کرد. نوشته <span style='color:#a2a2a2;font-size:12px;'>خانه خشتی گزارش میدهد؛</span><br/>عنصر سلنیوم جریان ساز یک تحول در صنعت مس اولین بار در پایگاه اطلاع رسانی خانه خشتی رفسنجان پدیدار شد.

به دیگران هم بگویید

گزارش امروز خانه خشتی از شرکت دانش بنبان فلزات غیرآهنی در رفسنجان است که در مسیر علم توانسته است عنصری که در حوزه صنعت مس به عنوان یک مزاحم محسوب می شود را بازیابی کند و از آن در حوزه های شیشه سازی و مکمل های خوراک دام استفاده شود.

علی باقری مدیرعامل این شرکت متولد ۱۳۴۹ فارغ التحصیل رشته متالورژی از دانشگاه صنعتی شریف است که در حال حاضر شرکتش با هفتاد نیرو بنا به دلایلی تعطیل شده و نیازمند حمایت های دولتی و بخش خصوصی است تا به حول الهی این نان اوران خانه را مجددا تحت پوشش قرار دهد.

پای درد دل این مهندس جوان نشستیم و در ادامه گزارش را از زبان او می خوانیم:

او دوره کارآموزی کارشناسی خود را در حوزه صنعت مس در سرچشمه رفسنجان انتخاب و گذرانده است؛ در دوره کارآموزی یعنی سال های ۶۹ تا ۷۰ در بخش ریخته گری و پالایشگاه این معدن متوجه بوی نامطبوع می شود که با جست و جو به او می گویند مربوط به سلنیوم موجود در مس آندی است که زمان جداسازی طلا و نقره از لجن آندی، این عنصر عملا به عنوان یک مزاحم و معضل است که در طراحی اجرای پالایشگاه و بخش ریخته گری، بازیافت و ساماندهی این عنصر مزاحم دیده و تعریف نشده بود.

در ادامه شرکت مس واحد بازیابی سلنیوم از فلزات گرانبها را به بخش معدن راه اندازی می کنند که در آن جا هم مورد اعتراض واقع می شود.

لذا شرکت مس یکی از کارشناسان خود را به کشور یوگسلاوی اعزام می کند تا نحوه راه اندازی خط جداسازی سلنیوم را کپی برداری و در ایران در سرچشمه راه اندازی کند، اجرای این خط طبق همان فرمول یوگسلاوی ها انجام شد اما مشکل دیگر پیش آمد که بعد از مدتی متوجه شدند خط راه اندازی شده دچار خوردگی شده و طرح نافرجام شد.

در ادامه یکی از شرکت ها با مبلغ هنگفتی پیشنهاد بازیافت سلنیوم را داد که موافقت نشد.

باقری جوان نخبه به دانشگاه بازمی گردد و تحصیلات تکمیلی و کارشناسی ارشد خود را در همان رشته متالورژی ادامه می دهد و این بار پژوهش و تحقیق درسی خود را در ادامه همان پژوهش دوره کارشناسی خود یعنی بازیافت سلنیوم از لجن مس آندی انتخاب و با استاد برجسته و پدر علم سلنیک ایران دکتر سعد نژاد مشورت می گیرد و یک سال و نیم این تز و پژوهش طول کشید و در همایش و سمینار فلزات غیرآهنی سرچشمه این پژوهش از برترین ها شناخته شد و با مدیرعامل وقت یعنی مهندس مرادعلیزاده پیشنهاد داد که بازیافت سلنیوم را بر عهده وی بگذارند که قبول کرد.

اما در این راه سختی های فراوان را متحمل شد؛ آنجا او را به عنوان جوان بی تجربه و خام تصور داشتند و به گمانشان در کارش ورشکست می شود.

بالاخره با هر سختی که بود آن ها را قانع کرد که پولی در قبال اجرای این طرح نمی گیرد و به نفع شرکت مس هم هست لذا با انجام قرارداد کار این شرکت با سرمایه اولیه در سال های ۷۶ تا ۷۸ با ۱۰۰ میلیون تومان شروع شد.

این شرکت در مساحت ۱۵۰۰ متر مربع تأسیس و خطوط آزمایشگاهی و تولید هم راه اندازی شد البته در اجرای این طرح و شرکت؛ هیچ خرید تجهیزاتی از خارج صورت نگرفت و صفر تا صد کار بر عهده مهندسان داخلی بود.

از سال ۸۳ تولیدات این شرکت بیشتر شد به طوری که تولید سلنویم در این شرکت به ۲ درصد تولید جهانی دست یافت و قابلیت تولید سالانه ۱۰۰ تن سلنات سدیم را داراست.

اما این مجموعه از چند د سال قبل تعطیل شده و مجتمع مس سرچشمه قراردادی برای تأمین مواد اولیه یعنی لجن مس آندی را با آن ها منعقد نمی کند.

در این سال جدید این مدیرعامل از مدیران دولتی می خواهد که در کنار بخش خصوصی و مردم باشند و شرکت های دانش بنیان را حمایت کنند.

گزارش از مژده عباسپور

انتهای پیام/

نوشته <span style=’color:#a2a2a2;font-size:12px;’>خانه خشتی گزارش میدهد؛</span><br/>عنصر سلنیوم جریان ساز یک تحول در صنعت مس اولین بار در پایگاه اطلاع رسانی خانه خشتی رفسنجان پدیدار شد.

منبع :   ​Read More

به اشتراک بگذارید
مژده عباس پور
مژده عباس پور
مقاله‌ها: 27105

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

قبل از همه در جریان اخبار قرار بگیرید