Enter your email address below and subscribe to our newsletter

​لزوم راه اندازی بانک سلول های بنیادین در کرمان/ تولید قطعات یدکی انسان با بیو پرینترها

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری گلدشت کرمان، ساعت ۸:۳۰ صبح دوشنبه سوم اردیبهشت ماه، در محوطه ی معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی کرمان زمان و محل تجمع تعدادی از خبرنگاران حوزه سلامت برای بازدید از مرکز نوآوری سلولهای بنیادی و پزشکی بازساختی و مرکز تحقیقات علوم اعصاب دانشگاه علوم پزشکی کرمان اعلام شد و این نوشته لزوم راه اندازی بانک سلول های بنیادین در کرمان/ تولید قطعات یدکی انسان با بیو پرینترها اولین بار در پایگاه خبری گلدشت کرمان. پدیدار شد.

به دیگران هم بگویید

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری گلدشت کرمان، ساعت ۸:۳۰ صبح دوشنبه سوم اردیبهشت ماه، در محوطه ی معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی کرمان زمان و محل تجمع تعدادی از خبرنگاران حوزه سلامت برای بازدید از مرکز نوآوری سلولهای بنیادی و پزشکی بازساختی و مرکز تحقیقات علوم اعصاب دانشگاه علوم پزشکی کرمان اعلام شد و این بازدید از مرکز نوآوری سلولهای بنیادی و پزشکی بازساختی که ساختمان آن درست در چند قدمی معاونت درمان بود شروع شد؛ ساختمانی که انرژی خود را از جوانان خوش مشربی با فاصله های سنی کم می گرفت و دور هم جمع شده بودند تا به سهم خود گام های ماندگاری برای بیمارانی که به کمکشان نیاز دارند بردارند.

دکتر آرمان شهابی مدیر داخلی مرکز سلول های بنیادی و همکارانش جوانان قابلی بودند که هفته سلامت و این بازدید سبب شد بار دیگر باور کنیم هنوز هستند جوانانی که علیرغم پستی و بلندی های حوزه درمان همچنان امیدوارند و می خواهند تمام تلاش خود را برای برطرف کردن برخی خلاهای درمانی بکار گیرند.

آنطور که آرمان شهابی می گوید این مرکز طی چهار پنج سالی که از عمرش می گذرد نه تنها توانسته خدمات گسترده ای به استان کرمان بلکه به استان های همجوار خود ارائه دهد؛ حتی در ایام کرونا که امیدی به درمان برخی بیماران نبود‌ بیش از ۲۰۰ بیمار به مرکز مراجعه کردند و درمان شدند.

ثبت بیش از ۲۰ اختراع در راستای رسالت مرکز نوآوری سلولهای بنیادی و پزشکی بازساختی از جمله اتفاقات خوبی بود که آرمان شهابی این جوان ۳۶ ساله از آن سخن به میان آورد و گفت که از بین این اختراعات ۱۰ محصول ساخته شده است که پنج مورد آن موفق به دریافت مجوز و حتی فروش شده است.
بیش از ۷۰ طرح تحقیقاتی هم در این مرکز در مرحله انجام است و حتی بیش از ۱۰۰ پاپلیکیشن در مجلات معتبر دنیا نیز چاپ شده است.

از صحبت های مدیرداخلی مرکز و بازدیدهایی که در ادامه صورت گرفت متوجه شدیم این مرکز دارای چند بخش است که “اتاق تمیز” ۲۵۰ متری از مهمترین بخش های آن به شمار می رود.

آرمان شهابی حین بازدید توضیحاتی در خصوص اهمیت این بخش ارائه کرد و گفت: با توجه به ضرورتی که وجود داشت این مرکز با جذب فارغ التحصیلان زبده رشته های نوین پزشکی فعالیت خودرا شروع کرد و در کنار آن با پزشکان متخصص چشم، ارتوپدی، ناباوری و … هم ارتباط برقرار کرد.

او افزود: در واقع در این مرکز هدف این است که تحقیقات انجام شده جنبه کاربردی داشته باشند زیرا جزو مراکز نوآوری محسوب می شوند و هدفشان این است تحقیقات به سمت محصول محور و خدمات برده شوند و اصلا در این مرکز طرح های صرفا تحقیقاتی پذیرفته نمی شود.

دستگاه “بیو پرینتر” از دستگاه هایی بود که در مرکز نوآوری سلولهای بنیادی و پزشکی بازساختی توسط آرمان‌شهابی ساخته شده بود و مورد بازدید خبرنگاران قرار گرفت و آنطور که او می گفت این قبیل دستگاه ها قرار است در آینده قطعات یدکی انسان را تولید کنند.

او امیداور بود حالا که مدل اولیه این دستگاه برای پوست و غضروف ساخته شده؛ با جذب حمایت بیشتر بشود مدل های پیشرفته آن را برای قطعات کلیدی تری مثل قلب، کبد و کلیه هم ساخت‌.

شهابی ضمن بیان توضیحاتی در خصوص نحوه استفاده و عملکرد این دستگاه گفت که فعلا بعنوان قدم اول تست های حیوانی با این دستگاه گرفته شده است‌‌.

او در ادامه توضیحات مبسوطی مبنی بر دلیل ساخت مدل اولیه این دستگاه برای پوست ارایه کرد که بیانگر این بود بتوان با استفاده از چنین دستگاهی جلوی فوتی های ناشی از سوختگی گرفته شود.

شهابی در بخش دیگری از صحبت های خود بر لزوم راه اندازی بانک سلول های بنیادین و متعاقب آن انجام پیوند تاکید کرد و گفت: علیرغم داشتن منابع انسانی و علم کافی به موضوع، بدلیل کافی نبودن تجهیزات لازم، در حال حاضر بصورت محدود فعالیت می کنیم و امکان فعالیت گسترده نداریم اما امیدواریم با تکمیل مرکز بتوانیم خدمات درخوری به مردم استان ارائه دهیم.

گفتنی است گزارش بخش های دیگر این بازدید متعاقبا در پایگاه خبری و هفته نامه گلدشت منتشر می شود.

بازدید خبرنگاران حوزه سلامت از دو مرکز دانشگاه علوم پزشکی کرمان

نوشته لزوم راه اندازی بانک سلول های بنیادین در کرمان/ تولید قطعات یدکی انسان با بیو پرینترها اولین بار در پایگاه خبری گلدشت کرمان. پدیدار شد.

منبع :   ​Read More

به اشتراک بگذارید

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

قبل از همه در جریان اخبار قرار بگیرید