Enter your email address below and subscribe to our newsletter

​پای صحبت معلمِ مدیران رفسنجان

علی رجبی بهجت از قدیمی‌ ترین معلمان دهه 50 شهرستان رفسنجان در گفت و گویی با خانه خشتی از خاطرات 45 سال تدریس عاشقانه خود گفته و پند و توصیه‌هایی برای دانش‌آموزان فعلی دارد؛ وی در طول دوران تدریسش مدیران و مسئولان زیادی را تربیت و تحویل جامعه داده است. نوشته پای صحبت معلمِ مدیران رفسنجان اولین بار در پایگاه اطلاع رسانی خانه خشتی رفسنجان پدیدار شد.

به گزارش خانه خشتی به نقل از ایرنا؛ کمتر پیش میاید که معلمی بعد از ۳۰ سال خدمت و آموزگاری و تدریس بخواهد همچنان با انرژی کار خود را ادامه دهد و مانند پدری دلسوز و مهربان به تربیت نسل بپردازد، علی رجبی بهجت معلم رفسنجانی که بعد از سن بازنشستگی، ۱۸ سال است با عشق و علاقه همانند دوران ابتدای استخدامش در مدارس شهرستان به امر تدریس می‌پردازد.

عشق به معلمی رویای شیرین دوران کودکی اش بوده است، رویایی که برخی از افراد آن را تا دوران بزرگسالی با خود به همراه دارند و آن را به واقعیت تبدیل می کنند و تعدادی نیز بنا بر شرایطی مسیر خود را عوض می کنند اما درگوشه ای از ذهنشان هنوز هم عشق به این حرفه مقدس را در سر دارند.
از معلمی حرف می زنیم که در سال ۱۳۵۸ با قوا و نیروی جوانی پا به عرصه تدریس گذاشت، حاصل گردونه عمر با برکت این معلم ادبیات در دوران کاری اش تربیت اشخاص برجسته، مدیر و مسئول در رفسنجان است.

با اینکه از دوره کاری ۳۰ سال تدریس او ۱۸ سال می گذرد، اما همچنان با شوق و علاقه وافر به همین امر می پردازد و خستگی ناپذیر است، با حرارت معلمی اش افرادی برجسته مانند فرماندار، شهردار، نماینده مجلس، مدیران و متخصصان، پزشکان و دیگر شخصیت هایی را به جامعه تحویل داده است به گونه ای که با برخی از این مدیران هم صحبت می شویم این معلم دوران قدیم خود را به نیکی یاد می کنند.
در حال حاضر ۱۸ سال است که به مانند دوران جوانی اش که به استخدام وزارت آموزش و پرورش درآمده است او را سر کلاس بانشاط می بینیم و دارد درس می دهد.
معلمی که مانند شمع می سوزد تا بسازد؛ توصیفی بسیار کوتاه اما زیبا از علی رجبی بهجت این معلم دلسوز و توانگر است؛ اویی که عاشقانه جا پای انبیا گذاشته و بر سر عهد و پیمان خود می ماند تا تشنگان علم را سیراب کند.
معلم سال‌های دور، به تنها چیزی که این روزها فکر می کند و بزرگترین دغدغه اش به شمار می رود، رفع نیازهای دانش ‌آموزانش است تا به جایی برسند، اکنون هم بعداز ۴۵ سال مربی گری در مدارس، همچنان احساس می کند که انگار روز اول استخدامش است و با انرژی سر کلاس می رود، تدریس می کند و انتقال معلوماتش کمتر که نشده بیشتر هم شده است.
به بهانه روز معلم با این آموزگار سپید موی اما دارای دلی جوان و پر حرارت از عشق به شغل شریفش، تماس گرفتم و از وی خواستم تا به این بهانه گفت و گویی با خانه خشتی داشته باشد، با خوش ‌رویی جوابم را داد و با گشاده‌ رویی این موضوع را پذیرفت و با او حدود یک ساعت صحبت کردم که گفت و گوی ذیل حاصل این مصاحبه است:

کشاورز زاده ام

رجبی بهجت در ابتدای صحبتش یاد استاد بزرگ تعلیم و تربیت شهید آیت الله مطهری را گرامی داشت و با اشاره به اینکه پدر و مادرم هفت فرزند را به خوبی و با نان حلال از راه درآمد حاصل از کشاورزی تربیت کرده و به جامعه تحویل دادند گفت: ما در یکی از روستاهای جلگه کشکوئیه رفسنجان زندگی می کردیم و در سال ۱۳۳۸ دیده به جهان گشودم.
این معلم با سابقه با اشاره به پیشنیه خانوادگی خود گفت: پدرم کشاورز متبحر و مشهوری بود که به اصطلاح به او زعیم (سرپرست سایر کشاورزان) می گفتند مادرم نیز فرزند ملای روستا و جزو معدود افراد باسواد بود که مکتبخانه داشت و شاید همین معلمی بنده هم به نوعی ادامه کار جد مادری ام بوده است.
وی ادامه داد: دوران تحصیلم تا کلاس سوم ابتدایی در یکی از روستاهای کشکوئیه ادامه داده و بعد در رفسنجان ادامه تحصیل دادم و در هنرستان فنی و حرفه ای امین رفسنجان دیپلم مکانیک ماشین آلات کشاورزی گرفتم و دوره کاردانی هم در رشته فنی گذراندم و پس از آن بنا به علاقه در رشته ادبیات، دوران تحصیل دانشگاهی هم لیسانس ادبیات فارسی را ازدانشگاه شهید باهنر کرمان دریافت کردم.

آغاز راه خدمت معلمی

رجبی تصریح کرد: در مهرماه سال ۱۳۵۸ در رشته تحصیلی دانشگاهی ام یعنی ادبیات فارسی به استخدام آموزش و پرورش درآمدم ابتدای استخدامم در امین شهر انار از توابع امروزی شهرستان انار به مدت دو سال در مدرسه راهنمایی به تدریس پرداختم، همچنین در آنجا معاون و مدیریت دبیرستان شهید قدیری انارکی را عهده دار شدم.
وی پس از آن به رفسنجان منتقل شده و معاونت دبیرستان سیدجمال الدین اسدآبادی به مدت ۶ سال به او سپرده شد اما چون به تدریس علاقه زیادی داشته و بیشتر در حضور جمع دانش آموزان و تدریس را می پسندیده از معاونت این دبیرستان استعفای خود را نوشت و چند سالی تدریس کرد.

رجبی بهجت اما دوباره به معاونتی مدرسه خاتم الانبیاء رفسنجان فراخوانده شد و پس از ۳ سال نیز مدیر مدرسه غیرانتفاعی حجت شد که با همان حکم مدیریت در سال ۸۶ به بازنشستگی نایل آمد.

استرس بالا و کسب نمره عالی در سخت ترین درس

وی به خاطره ای از دوران دانش آموزی خود اشاره کرد و گفت: سال ۱۳۵۶ بود در مقطع فنی و حرفه ای و هنرستان سال آخر و زمان امتحانات را می گذراندیم یادم است برای امتحان یکی از دروسم که از دروس سخت به شمار می آید ( فیزیک) کمی دیر به سالن امتحانات رسیدم؛ آن زمان حوزه های امتحانی تعدادشان کم بود و دو سالن در شهر رفسنجان برای پایان دوره امتحانات نهایی در نظر گرفته شده بود که رئیس هیئت ممتحنه هم از کرمان به رفسنجان می آمد و ناظر بود.
این معلم پیشکسوت ادامه داد: ایرج شگرف نخعی آن روز رییس هیئت ممتحنه امتحانات نهایی و ناظر در رفسنجان بود که از کرمان آمده بود، وقتی دید من علاوه بر دیرآمدنم، پایم هم در لا به لای سیم در کنار در سالن گیر کرده و زمین خوردم مرا صدا زد و دستم را گرفت نشاند روی صندلی.
وی افزود: نیمساعت تا یکساعت این سکوت ادامه داشت و از شدت استرس نمی دانستم چه کنم چون زمان امتحانم در حال از دست رفتن بود اما این ناظر مرا زیر نظر داشت و پس از اینکه گفتم برگه امتحانات میخواهم گفت نگران نباشید می دهیم؛ اما اعتماد نکردم و باز استرس و اضطراب داشت مرا خفه می کرد.
فرهنگی بازنشسته رفسنجانی خاطرنشان کرد: بالاخره این ناظر برگه امتحانات را به من داد و با اشاره به اینکه دو ساعت مهلت پاسخگویی داری یک عدد بستنی هم گذاشت روی دسته صندلی و با خوشرویی اظهار کرد که استرس نداشته باش و امتحانت را بده؛ همین رفتار خوشایند او باعث شد از استرسم کم شود و با آرامش خاصی امتحانم را هم با نمره خوب ۱۹.۵ قبول شوم.

دانش آموز یتیمی که مدیر موفق شد

رجبی بهجت اما قبل از بیان خاطره ای از یکی از دانش آموزانش ابتدا به توصیه ای پرداخت و افزود: به دانش و آگاهی بیشتر دبیران امروزی نسبت به دوران گذشته به آنها توصیه می ‌کنم که دلسوز فرزندان این دیار بوده و با کسب هر چه بیشتر دانش روز، آموخته‌های خود را به آنها بیاموزند که آینده این کشور در دستان همین کودکان امروزی است، پیشکستوتان فرهنگی گذشته میدان مبارزه با جهل و عقب‌ماندگی را به نوبت تحویل جوان‌ها داده‌اند و اکنون بر معلمان امروزی است که زمینه ‌ساز تربیت آینده سازان ایران باشد.

وی اظهار کرد: دانش آموزی داشتم که دل به درس نمی داد و هر زمان که از او درس می پرسیدم گیر می کرد و جواب نمی داد؛ هر زمان هم به او مهلت می دادم که درس بخواند تا چند روز بعدش بپرسم اما همچنان درس نمی خواند.
معلم بازنشسته فرهنگی افزود: دانش آموز سال دهم بود و یادم است دو روز قبل از عید قربان از او درس پرسیدم بلد نبود به او گفتم مرور کند دو روز بعد یعنی روز بعد از عید قربان از شما می پرسم. روز بعد از عید قربان فرا رسید و باز هم من از این دانش آموز درس پرسیدم جواب نداد؛ به او گفتم پدرت را به مدرسه بیاور تا با او صحبت کنیم و دلیل را بدانیم که اگر محیط خانه برای درس خواندن شما فراهم نیست بستر را مهیا کند تا بتوانی درس بخوانی.
وی تصریح نمود: اشک در چشمان این دانش آموز حلقه زد و گفت پدر ندارم، چند سال قبل در شب عید قربان در حوالی مناطق اطراف سرچشمه رفسنجان ماشینمان واژگون می شود و پدرم به رحمت خدا می رود، من در آن شب چندین ساعت بالای سر جنازه پدرم اشک می ریختم و تنها بودم، بعد از فوت پدرم تصمیم می گیرم که طول سال با جمع آوری پول توجیبی هایم عید قربان هر سال برای پدرم گوسفند قربانی کنم لذا شما که دو روز قبل بمن گفتید درسم را بخوانم و بعد از عید قربان می پرسید من گرفتار بودم و نتوانستم بخوانم.
رجبی بهجت که از این موضوع خیلی ناراحت شده بود از این رو به او توجه ویژه داشته و همواره او را به درس خواندن تشویق می کرد.
وی با بیان اینکه تصمیم گرفتم مشکلات درسی این دانش آموز را برطرف سازم افزود: از طرفی او را راهنمایی می کردم که هم بتواند درس بخواند هم کار کند و الان هم در یکی از پست های مهم در صنعت مس فعالیت دارد و از این خوشحالم که توانستم مسیر موفقیتش را به او نشان دهم و البته او هم با پشتکاری که داشت موفقیت را نصیب خود و خانواده اش کرد و من را هم خرسند.

کرونا و عدم جوابدهی سیستم آنلاین درسی

فرهنگی بازنشسته به شیوع بیماری کرونا اشاره کرده و افزود: امکان حضور دانش‌آموزان در کلاس‌های درس نبود، از طرفی نباید علم و دانش‌آموزی تعطیل می شد؛ سال های ۹۸ به بعد و بروز پدیده کرونای جهانی؛ بدون تردید معلمان و اساتید مسئولیت پذیر به عنوان متولیان اصلی آموزش و تعلیم در کشور، نقش اساسی در پیشرفت این بخش مهم و سرنوشت‌ ساز دارند.

وی ادامه داد: همواره روایت های بسیاری از فداکاری معلمان شنیده شده و در شرایط حساس و بحرانی شیوع کرونا که یک موضوع بحرانی و اضطراری بود نیز طولانی ترین دوره تعطیلی مدارس را رقم زد؛ در این شرایط حفظ سلامت دانش آموزان و مردم اولویت اصلی برای کشور بود، به همین منظور اولین اقدام دولت این بود که از تجمعات مشکل ساز جلوگیری کند؛ بنابراین مدارس نیز به همین منظور تعطیل شدند.
رجبی خاطرنشان کرد: ما معلمان هم در این روزهای شیوع ویروس کرونا در جبهه نظام آموزشی دست به کار شدیم و با روش های مختلف کار را تعطیل نکردیم، با اینکه سیستم آنلاین و بستر شاد تحصیلی دانش آموزان فراهم شده بود اما این سیستم ضعیف عمل می کرد و دو سوی تدریس و فراگیری علم بین معلم و دانش آموزان را با اختلال همراهی می کرد.
وی افزود: اما من بعد از اتمام ساعت کاری و اداری تدریس در بستر اینترنتی، کارم را متوقف نمی کردم و در خانه هم که بودم شب ها تا پاسی از شب دانش اموزان در فضای مجازی و بستر تلفن همراه به طرح مشکلات درسی می پرداختند و پاسخ شان را می دادم.
این معلم توانگر بیان کرد: آموزش های درسی را حتی در خارج از ساعت کاری تعطیل نمی کردم و با حوصله تمام، درس دادنم را ادامه می دادم و با دانش آموزان ارتباط می گرفتم تا قشنگ مفهوم درس را متوجه بشوند و از درس عقب نمانند.

قبولی تعداد قابل توجهی دانش آموز از یک کلاس در رشته پزشکی

رجبی بهجت ادامه داد: در دوران تدریسم دانش آموزان زیادی داشتم و خوشبختانه علاقه و رابطه دوسویه ای که بین من و دانش آموزانم به وجود آمده بود باعث شد بیش از ۹۰ درصد از این محصلان؛ مدیر و مسئول، معلم، پزشک، مهندس و افراد موثر در جامعه بشوند.
وی ادامه داد: من در کلاسم سعی داشتم تدریس همراه با محبت، مهرورزی و دوستی با دانش آموزانم را در رأس امورم قرار دهم که همین امر موجب ایجاد وحدت و انسجام و روحیه خوب بین من و دانش آموزانم شد و در نهایت میوه های درخت تدریسم مسئولین و شخصیت های برجسته ای شدند که در حال خدمت رسانی به عموم مردم هستند و چه نعمتی بالاتر از اینکه ببینی ثمره کارت افراد مفید در جامعه هستند، به گونه ای که در یک سال یعنی سال ۱۳۶۰ از یک کلاس تعداد قابل توجهی دانش آموز در دبیرستانی در شهرستان انار در رشته پزشکی کنکور را قبول شدند.

توصیف فرماندار رفسنجان

وی همچنین به فرماندار فعلی که روزگاری دانش آموزش بوده اشاره و در توصیف ویژگی های این مسئول اظهار کرد: فرماندار فعلی رفسنجان در دوران دبیرستان در مدرسه شهید مطهری مشغول به تحصیل بود؛ او بسیار دانش آموز کم حرف، متین، منظم، شریف، باهوش، بازکاوت و در مجموع یک نخبه کم حرف در کلاس درس بود و همیشه در یک گوشه از کلاس می نشست و در طول سال حتی یک بار هم جایش را تغییر نداد.

وی افزود: من واقعا به وجود چنین شخصی افتخار می کنم و خوشحالم که به فردی مدیر و مدبر تبدیل شده و دلسوزانه به رسیدگی امور مردم می پردازد، در کل همه مسئولان شهرستان به نحوی دانش آموز من بودند و افتخار می کنم که دانش آموزان خوبی داشتم و در مسیر علم آموزی به افراد بارز و مسئولیت پذیر تبدیل شدند.

حل مشکلات فرهنگیان در اولویت باشد

این معلم یازنشسته رفسنجانی با بیان اینکه معلمان بازنشسته گنجینه و ذخایر علم و تجربه هستند اظهار کرد: اگر از آن ها در راستای جذب نیروهای جدید الورود به مراکز دولتی و بخش های خصوصی استفاده کنند و تجربیاتشان را در اختیار نسل جوان نیروی کار قرار دهند قطعا و به یقین جامعه روی موفقیت را بیش از پیش خواهد دید.
وی گفت: اگر یک معلم بدون استرس و بدون در نظر گرفتن مشکلات زندگی اش، سر کلاس حاضر باشد آموزش موثر و کلامش در دانش آموزان موثر واقع می شود و می طلبد دولت فکری برای حل مشکلات فرهنگیان داشته باشد تا نسل های آینده از آموزش های خوب و موثر برخوردار شوند.
رجبی بهجت تأکید کرد: همسان سازی حقوق بازنشستگان قولی که دولت داده و هنوز اجرایی نشده، ما بازنشستگان در این دوره از زندگی دارای نوه هستیم و برای گذران زندگی و مشکلات دوران بازنشستگی نیاز به حمایت دولت داریم تا از عهده مخارج البته معقول، برآییم.
او به دانش‌آموزان نیز توصیه می‌کند که قدر دوران کودکی و نوجوانی خود را دانسته و از لحظه لحظه عمر خود برای کسب و دانش استفاده کنند زیرا که آینده توسط انسان‌های دانشمند و کاردان ساخته می‌شود.

بعد از انجام این مصاحبه بود که فرماندار رفسنجان با علی رجبی بهجت این معلم دوران قدیمش دیدار و از وی با اهدای قاب عکس شهید سپهبد حاج قاسم سلیمانی به مناسبت گرامیداشت هفته مقام معلم قدردانی کرد.

انتهای پیام/

نوشته پای صحبت معلمِ مدیران رفسنجان اولین بار در پایگاه اطلاع رسانی خانه خشتی رفسنجان پدیدار شد.

منبع :   ​Read More

به اشتراک بگذارید
فاطمه محمدی
فاطمه محمدی
مقاله‌ها: 27102

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

قبل از همه در جریان اخبار قرار بگیرید